Huvudvärk

Huvudvärk är en väldigt vanlig åkomma och i 70% av fallen gäller det spänningshuvudvärk,15 % har huvudvärk som kommer primärt från nacken och 15% lider av migrän. Det är dom vanligaste formerna av huvudvärk men det finns naturligtvis andra också.

Huvudvärk kan starta gradvis eller akut och det är inte alltid lätt att hitta orsaken och i många fall är det flera faktorer som är avgörande.

Lite fysisk aktivitet, stress och ärftlighet är några av dom vanligaste orsakerna. Värk kan också uppstå om man har problem med nacken, käken eller med synen. Vissa livsmedel kan också framkalla migrän.

Symptom kan vara smärta på en eller båda sidor av huvudet, ljus- och ljudkänslighet, illamående, yrsel och synpåverkan. Beroende på typ av värk kan träning antingen förbättra eller försämra symptomen.

Våra kiropraktorer på Karlstads kiropraktorklinik tar en noggrann sjukdomshistoria, undersöker dig kiropraktiskt, ortopediskt och neurologiskt för att sedan ställa en diagnos och föreslå en behandlingsplan. Vid de tillfällen vår behandling inte lämpar sig så kommer vi självklart att skicka dig vidare. Det finns idag mycket forskning som rekommenderar kiropraktisk behandling för just huvudvärk.

Behandling av nacke och rygg, övningar och livsstilsråd rekommenderas också för dom allra flesta med nackont och huvudvärk. Eventuella biverkningar är som regel snabbt övergående där det vanligaste är lokal ömhet och initialt ökad huvudvärk. Dessa går över snabbt och är helt normala.

Läkemedelsinducerad huvudvärk

Läkemedelsinducerad huvudvärk är huvudvärk som kommer minst 15 dagar per månad under tre månader eller mer som är orsakat av hög användning av läkemedel. Många börjar att ta alvedon eller ipren för primär huvudvärk som t.ex spänningshuvudvärk eller migrän. Om man använder mycket/hög dosering av mediciner mot huvudvärk kan man utveckla läkemedelsinducerad huvudvärk. Hög dosering räknas som 8 dagar eller mer per månad med triptaner som blir använt mot migrän, alternativt 15 dagar eller mer per månad med analgetika (paracetamol, ipren, treo).

Symptomen på läkemedelsinducerad huvudvärk liknar den vanliga primära huvudvärken som ofta börjar att ta läkemedel för.

Diagnosen blir satt vid anamnes. Patienter med läkemedelsinducerad huvudvärk söker ofta för primär huvudvärk som spänningshuvudvärk, migrän eller cervikogen huvudvärk och har gradvis utvecklat överförbruk av mediciner.

Behandlingen består av information till patienten, eventuell manuell behandling och råd om träning och rörelse. Många kan uppleva abstinensbesvär och svårare huvudvärk en period, detta avtar ofta efter 1-2 veckor. Kiropraktisk behandling, akupunktur och massage är goda passiva behandlingsmetoder som blir brukt mot den primära huvudvärken. Träning och motion är också rekommenderad för att förebygga huvudvärk och lindra symptomen.

Det rekommenderas att abrupt stoppa intag av analgetika (ipren, alvedon, triptaner) vid läkemedelsinducerad huvudvärk. För opioder, benzodiazepiner och barbiturater rekommenderas gradvis nedtrappning med råd från din läkare.

Spänningshuvudvärk

Spänningshuvudvärk är den typ av huvudvärk som är absolut vanligast. Cirka 90 procent av all huvudvärk beror på spänningshuvudvärk och över två miljoner svenskar lider varje vecka av detta.

Spänningshuvudvärk kan vara väldigt jobbigt, men är helt ofarlig. Det är vanligare att kvinnor får spänningshuvudvärk än män.

vanliga symptom

• En tryckande känsla över huvudet på båda sidor
  • Känns som ett band över huvudet
  • Pulserande smärta
  • Molvärk som kommer och går
  • Öm i hårbotten

vanliga orsaker

• Stress/oro
  • Monotont arbete som leder till muskelspänningar
  • Synfel
  • Problem med käkleder

vad kan man göra själv?

Oftast hjälper det med att röra på sig och pulshöjande aktivitet brukar vara lindrande. Att stretcha nackens muskler kan också kännas skönt. Oftast hjälper receptfria läkemedel mot smärtan men blir naturligtvis ingen långsiktig lösning på problemen.

Behandlingen av spänningshuvudvärk består mycket av livsstilsförändringar men även kiropraktisk behandling, massage, akupunktur. KBT kan också vara effektivt om det ligger mycket stress och oro med i besvärsbilden.

Cervikogen huvudvärk – Huvudvärk från nacken leder

Detta är en så kallad sekundär huvudvärk som är relativt vanligt förekommande. Smärtan är ofta lokaliserad till en sida av huvudet, skallbas och ibland bakom ögat på samma sida. Denna huvudvärkstyp kan ibland lätt feldiagnostiseras som migrän.

Ofta kommer huvudvärken smygande och kan eskalera till att bli ganska intensiv. Smärtan kommer ifrån ledlåsningar och stelheter i de 3 översta nackkotorna samt den bindväv som finns närliggande område samt de strukturer som nerverna försörjer. Ibland finns en ovilja att vrida på huvudet åt det hållet som låsningen sitter på och det finns ofta en jobbig molande värk i området.

orsaker kan vara

• Sovit konstigt på kudden
  • Trauma
  • Monotont arbete
  • Spänningar i nacken

Kiropraktisk behandling brukar ha en dramatisk effekt på denna typ av huvudvärk och prognosen är oftast mycket bra.

Så kan vi hjälpa dig