Huvudvärk

Huvudvärk är en väldigt vanlig åkomma och i 70% av fallen gäller det spänningshuvudvärk,15 % har huvudvärk som kommer primärt från nacken och 15% lider av migrän. Det är dom vanligaste formerna av huvudvärk men det finns naturligtvis andra också.

Huvudvärk kan starta gradvis eller akut och det är inte alltid lätt att hitta orsaken och i många fall är det flera faktorer som är avgörande.

Lite fysisk aktivitet, stress och ärftlighet är några av dom vanligaste orsakerna. Värk kan också uppstå om man har problem med nacken, käken eller med synen. Vissa livsmedel kan också framkalla migrän.

Symptom kan vara smärta på en eller båda sidor av huvudet, ljus- och ljudkänslighet, illamående, yrsel och synpåverkan. Beroende på typ av värk kan träning antingen förbättra eller försämra symptomen.

Våra kiropraktorer på Karlstads kiropraktorklinik tar en noggrann sjukdomshistoria, undersöker dig kiropraktiskt, ortopediskt och neurologiskt för att sedan ställa en diagnos och föreslå en behandlingsplan. Vid de tillfällen vår behandling inte lämpar sig så kommer vi självklart att skicka dig vidare. Det finns idag mycket forskning som rekommenderar kiropraktisk behandling för just huvudvärk.

Behandling av nacke och rygg, övningar och livsstilsråd rekommenderas också för dom allra flesta med nackont och huvudvärk. Eventuella biverkningar är som regel snabbt övergående där det vanligaste är lokal ömhet och initialt ökad huvudvärk. Dessa går över snabbt och är helt normala.

Så kan vi hjälpa dig