Ryggskott - Akut lumbago

Kännetecknas av att man hastigt får ont i nedre delen av ryggen, ofta i samband med att man burit tungt, böjt sig framåt oförsiktigt eller i vissa fall vaknar man på morgonen med kraftig smärta. Många vittnar om att innan den akuta smärtan (akut lumbago) brutit ut har det funnits obehag, hugg eller stelhet i ländrygg som ofta varit övergående. Smärtan brukar vara helt ofarlig och prognosen är oftast bra.

Vanliga symptom

• Sämre vid sittande och mer ont på morgonen
  • Strålning runt höfter eller ned i ben
  • Molande värk i korsyggen
  • Oftast lite bättre utöver dagen och vid moderat rörelse
  • Ryggen känns instabil

Vanliga orsaker

• Mycket stress
  • Mycket stillasittande
  • Överbelastning
  • Ärftlighet
  • Minskad fysisk aktivitet

Ofta är orsakerna många och komplexa och det är inte alltid möjligt att hitta en specifik orsak till att smärtan uppkommit. Det är sällan nödvändigt med bilddiagnostisk undersökning men ibland remitteras patienter för röntgen eller Magnetkameraundersökning.

Är det vanligt att ha ont i ryggen?

Smärta i den nedre delen är mycket vanligt. Ungefär 80% av befolkningen kommer att uppleva besvär med sin ländrygg någon gång i livet. Världshälsoorganisationen (WHO) säger i sin rapport att ryggbesvär är världens största hälsoproblem.

Vad kan jag göra själv?

• Försök att röra på dig och gå gärna en promenad
  • Lägga en kylpåse på ryggen
  • Ligg på rygg och försök hitta en position som avlastar
  • Intala dig själv att smärtan kommer att gå över

Kiropraktisk behandling

Sök hjälp tidigt. Våra kiropraktorer på Karlstads kiropraktorklinik tar en noggrann sjukdomshistoria, undersöker dig kiropraktiskt, ortopediskt och neurologiskt för att sedan ställa en diagnos och föreslå en behandlingsplan.

Behandlingen varierar beroende på en rad olika faktorer. Den kan bestå av kiropraktiska justeringar, massage, akupunktur, Kyla/värme och egen träning. Målet med behandling är att återställa normal funktion och att stimulera kroppens egen läkningsförmåga.

Så kan vi hjälpa dig